Wellness og personlig pleje hitter på ferien

/Wellness og personlig pleje hitter på ferien

Wellness og personlig pleje hitter på ferien

Wellness og personlig pleje hitter på ferien

En større og større andel af ferier og rejser går nu til badesteder og wellness-centre rundt om i verden. Ferien skal gøre os sundere og få os til at føle os bedre tilpas, så vi vender hjem udhvilede og fulde af energi.

Der er mange måder at holde ferie på, men meget tyder på, at mange er blevet trætte af at fare rundt og jagte oplevelser og seværdigheder og mæske sig i mad og drikke og fyre den af i byen om natten for slutteligt at vende hjem fra ferien mere udmattet end før.

En stor ny trend går i hvert fald den modsatte vej. På wellness-ferier handler det nemlig om at sænke tempoet, slappe af og leve sundt og harmonisk – helt uden stress og jag. Det sker i takt med, at mange i dag føler, deres hverdag er blevet mere stresset og usammenhængende.

Wellness-rejser boomer

Allerede i dag er der over 400 millarder dollars i markedet for wellness-rejser og ferier, og i 2017 – om blot fire år – forventes det tal at være steget til næsten 700 milliarder dollars. Det er en vækst, der ligger 50 procent højere end væksten for andre ferieformer på globalt plan. Det er imponerende, fordi andre ferieformer i sig selv er i voldsom vækst i disse år.

I dag udgør wellness-ferier cirka en syvendedel af al omsætning på ferier og rejser, men den andel kommer altså til at vokse i de kommende år. Mange vesterlændinge sadler om feriemæssigt i disse år og vil have mere afslappende ferier med mere forkælelse. En stor del af væksten kommer også fra Fjern- og Mellemøsten, hvor flere har fået råd til luksus på ferien.

Rejsebranchen følger udviklingen nøje

Der er rift om de mennsker, der bruger ferien på wellness-centre, da de i snit bruger væsentligt flere penge end de fleste andre grupper af turister. Det er ikke typisk back-packere, der tager på wellness-rejser, snarere tværtimod. En wellness-feriegæst bruger 130 procent flere penge på ferien end den gennemsnitlige ferierejsende.

Det er klart, at feriersteder og rejsemål er mest interesserede i at få feriegæster, der rent faktisk lægger nogle penge i lokalmiljøet, og derfor gør feriestederne meget for at tiltrække wellness-turister. De store internationale wellness-centre skyder derfor op mange eksotiske og smukke steder i verden. Omgivelserne er en vigtig del af en wellnessferie.

Personlig pleje og luksus

En stor del af wellness-feriegæster vil gerne forkæles og plejes i et omfang, de ikke har råd eller tid til i hverdagen. Kurbadene rundt om gør derfor meget ud af at give gæsterne en rolig og harmonisk ferie med et minimum af forstyrrelser. Det er vigtigt, at gæsterne får den fornødne ro, så ferien føles som et break fra hverdagen.

I en tid, hvor hverdagen er stresset og arbejdsmarkedet mere fragmenteret end nogensinde, kan en wellness-ferie give – i det mindste for en kort periode – en følelse af sammenhæng og tid til at komme til hægterne. Gæsterne får simpelthen tid til at vende fokus indad og mærke sig selv, pleje sig og bare slappe af og nyde tiden uden at skulle noget eller hele tiden ordne praktiske ting.

Et åndehul

Kursteder og badebyer har sådan set altid haft den funktion at give menneske mulighed for at komme væk hjemmefra, men hvor det tidligere var kroniske hudlidelser og andre fysiske ting, der ofte motiverede folk til ophold på disse steder i ferien, er det i det også dagligdagens fortravlethed og den mentale stress, folk flygter væk fra.

Wellness-ferier fungerer som et hårdt tiltrængt åndehul for det moderne storbymenneske.

By | oktober 11th, 2013|Kommentarer lukket til Wellness og personlig pleje hitter på ferien

About the Author: