Google sidder måske snart også på rejser og ferier

/Google sidder måske snart også på rejser og ferier

Google sidder måske snart også på rejser og ferier

Google sidder måske snart også på rejser og ferier

Google har netop købt licensen til det succesfulde hotel-booking software af Room 77. Sammen med en række andre tiltag giver det Google en central placering på markedet for rejser og ferier.

Rejser og ferier – og turisme i det hele taget – er lukrative markeder, som de senere år har oplevet en voldsom vækst, imens andre områder har ligget underdrejet i kølvandet på den økonomiske krise.

Samtidig foregår en stor del af både planlægning af ferier og køb af rejser online. Indtil videre har store specialiserede websites som TripAdvisor, Expedia og Priceline været dominerende på det internationale marked. Men det ændrer sig måske snart.

Google ligger lunt i svinget

Google har allerede Hotel Price Ads, som dukker op i Google+ og på Google Maps, som mange bruger, når de skal forberede rejsen eller ferien. Hotel Price Ads giver Google en væsentlig del af den profit, der går til hotellerne. Købet af software fra Room 77 vil gøre det endnu nemmere for Google at komme ind på markedet for hotelværelser. På tilsvarende vis er Google i gang med at lave et system for flyrejser, blandt andet i samarbejde med Ryanair.

Når en bruger laver en søgning via Google, dukker en række sponsorlinks fra hoteller op sammen med lister over ledige værelser. Det kan lade sig gøre, fordi Google har integreret deres søgemaskine med live feeds fra hotellernes booking-systemer. På den måde springer brugeren mellemleddet over (ofte et rejsebureau) og får ofte hotelværelset til en lidt lavere pris – selv efter Google har fået sin andel.

Googles udfordring består blandt andet i at få flere til at bestille via sponsorlinks, hvor mange stadig søger direkte ind på de etablerede rejsesites, der hos mange har en højere troværdighed, fordi de ikke som Google beskæftiger sig med alt mellem himmel og jord, men koncentrerer sig om rejser og ferier. Men det er før lykkedes Google at vinde troværdighed, blandt andet på GPS- og navigationsområdet, hvor Google Maps har taget markedsandele fra Garmin og andre specialister.

Google napper profit fra rejsesites

I det hele taget er udviklingen mod mere online-aktivitet inden for rejse- og ferieområderne en win-win for Google, så længe de sidder så enerådigt på internet-søgninger. Et klart eksempel på dette er de traditionelle rejsesites reaktion på Googles fremturen.

Når Google selv begynder at formidle hoteller og ferieophold øges konkurrencen i forhold til de traditionelle rejsesites. Disse kan kun fastholde deres kunder ved at bruge flere penge på annoncer online i søgemaskinerne. Et marked Google sidder på. Så selv når rejsesites forsøger at forsvare sig mod konkurrence fra Google, bliver de nødt til at sende penge til netop Google.

Alle vokser – indtil videre

Indtil videre har Googles udvidelser og indtagelse af nyt territorium dog ikke skadet de specialiserede og etablerede rejsesites. Markedet har nemlig været så gunstigt, at alle parter har kunnet øge indtjeningen på trods af en stadig øget konkurrrence mellem dem.

Vinderne er indtil videre også de rejsende, der kan finde gode tilbud mange steder. Men skulle det over tid lykkes Google at sætte sig på rejser i samme udstrækning, som de nu sidder på online søgninger, kan det godt være at forbrugerne må indstille sig på højere priser i takt med at konkurrenterne til Google forsvinder.

By | april 9th, 2014|Kommentarer lukket til Google sidder måske snart også på rejser og ferier

About the Author: